Najnowsze
08 lipca 2019
WSZYSTKO MA SWÓJ CZAS! ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO I GIMNAZJUM
Wszystko ma swój czas, wszystko przemija. Swój czas miało także nasze gimnazjum i tysiące gimnazjów w Polsce. Z dniem 19 czerwca oficjalnie zakończyły swoje szkolne życie, na skutek reformy ...
03 lipca 2019
OSTATNIA GIMNAZJALNA WYCIECZKA
13 czerwca 2019r. klasa IIIA wybrała się na wycieczkę do Tumu pod Łęczycą. Wycieczka była nagrodą za zajęcie I miejsca w całorocznej punktacji za konkursy organizowane przez Młodzieżową Radę Szkoły. ...
16 czerwca 2019
IIID BLIŻEJ EKOLOGII
5 czerwca 2019 r. klasa III D miała okazję uczestniczyć w ostatnich w historii naszego gimnazjum zajęciach poza murami szkoły. Odbyły się one w siedzibie Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i ...
17 gim w pigułce > "Żywe" lekcje historii
Żywe lekcje historii
Z okazji zbliżającej się 72. rocznicy zwycięskiej bitwy o Monte Cassino w kwietniu odbyły się zajęcia prowadzone przez historyków Oddziałowego Biura Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej w Łodzi dla wszystkich pierwszoklasistów naszego gimnazjum.
Żywe lekcje historii na temat „Bitwa o Monte Cassino” prowadzili tym razem panowie dr Krzysztof Latocha i mgr Paweł Spodenkiewicz. Opowiadali najmłodszym uczniom o chwalebnej historii bohaterów Monte Cassino, tuż przed obchodami Dnia Patrona Szkoły. Pokazywali szlak bojowy 2 Korpusu Andersa na mapie i film dokumentalny o polskich junakach. Każdy naród ma w swoich dziejach bitwę, która jest symbolem męstwa, heroizmu i poświęcenia. Taką jest batalia o Monte Cassino, jedna z najkrwawszych podczas II wojny światowej. Większość żołnierzy 2 Korpusu Polskiego pochodziła z Kresów Wschodnich, które od 1939 roku na mocy paktu Ribbentrop – Mołotow znalazły się pod okupacją Związku Sowieckiego. Dopiero po ataku Niemiec hitlerowskich na Związek Radziecki i w konsekwencji zgodzie Stalina na formowanie Armii Polskiej w ZSRR możliwe było zwolnienie dziesiątek tysięcy żołnierzy i ludności cywilnej z łagrów, a następnie wyprowadzenie ich z nieludzkiej ziemi. Bitwa o Monte Cassino była także symbolem dotrzymania przez Polskę zobowiązań sojuszniczych. Alianci jednak nie wypełnili swoich zobowiązań wobec naszego kraju ani w roku 1939, ani w 1945. W następstwie większość uczestników bitwy nigdy nie wróciła do domu, ani do swojej ojczyzny w jej nowych granicach.
W ciągu dwóch dni, 16 i 17 grudnia 2015 roku odbyły się kolejne Żywe lekcje historii w naszej szkole nt. ,,Generał Anders – twórca II Korpusu Polskiego”. Drugoklasiści mieli okazję zapoznać się z biografią wybitnego dowódcy, bohatera spod Monte Cassino. Cykl lekcji prowadził dr Adam Sitarek, historyk z Oddziałowego Biura Edukacji Publicznej IPN w Łodzi. Dowiedzieliśmy się, że Władysław Anders urodził się w 1892 roku w Błoniu, koło Kutna w województwie łódzkim. Uczęszczał do warszawskiego gimnazjum realnego. Karierę wojskową rozpoczął w armii carskiej w 1910 roku. Studiował na Politechnice w Rydze. Był miłośnikiem kawalerii i koni, świetnym jeźdźcem, odnosił liczne sukcesy w międzynarodowych zawodach hippicznych. Walczył w I wojnie światowej, jako porucznik dragonów dowodził szwadronem. Służbę ojczyźnie rozpoczął od formowania oddziałów I Korpusu Polskiego w Rosji. Po kapitulacji korpusu przed Niemcami, wstąpił do Wojska Polskiego. Następnie walczył w powstaniu wielkopolskim w 1919 roku, dzięki któremu Wielkopolska została przyłączona do odradzającego się państwa polskiego. W wojnie polsko-bolszewickiej w 1920 roku był dowódcą 15 Pułku Ułanów Poznańskich. Studiował w Wyższej Szkole Wojennej w Paryżu. W latach 30-tych uzyskał stopień generała brygady i wysoką pozycję w strukturach polskiej armii, doceniany przez generała broni Tadeusza Rozwadowskiego i marszałka Józefa Piłsudskiego.
Brał udział w kampanii wrześniowej 1939 roku, dowodząc Nowogródzką Brygadą Kawalerii. Postrzelony przez Ukraińców dostał się do radzieckiej niewoli. Przebywał w ciężkim więzieniu w Moskwie na Łubiance. Po agresji hitlerowskiej na ZSRR był zwolennikiem porozumienia między polskim rządem na uchodźstwie a władzami sowieckimi, które na mocy układu Sikorski-Majski pozwoliły na tworzenie Armii Polskiej w Związku Radzieckim. W sierpniu 1941 roku generał Anders objął dowództwo nad polskimi żołnierzami, niedożywionymi, schorowanymi i skrajnie wycieńczonymi, rekrutującymi się z sowieckich łagrów. Z powodu zaniedbywania polskich oddziałów przez Sowietów, zdecydowano w marcu 1942 roku opuścić nieludzką ziemię i przenieść się na Bliski Wschód, w strefę wpływów Wielkiej Brytanii. W dobrych warunkach, przy odpowiednim szkoleniu, polscy żołnierze tworzący II Korpus Polski mogli uzyskać wartość bojową, a następnie walczyć u boku aliantów w kampanii włoskiej.
Uczniowie oglądali także fragmenty polskiego filmu propagandowego z okresu II wojny światowej o Władysławie Andersie, jego towarzyszach broni i junakach.
W końcowej części zajęć historyk zaprezentował młodzieży gry planszowe IPN-u ,,Monte Cassino”. Następnie gimnazjaliści grali w parach z wielkim zainteresowaniem, łącząc przyjemne z pożytecznym – zabawę z nauką.
W miesiącu poprzedzającym rocznicę bitwy o Monte Cassino i Dzień Patrona Gimnazjum nr 17 w Łodzi, 29 i 30 kwietnia zorganizowano lekcje historii dla wszystkich uczniów pierwszych klas. Dr Krzysztof Latocha, historyk łódzkiego oddziału Biura Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej prowadził lekcje pt. ,,Bitwa o Monte Cassino” w ramach Żywych lekcji historii. Przybliżył najmłodszym uczniom naszej szkoły jeden z największych polskich sukcesów militarnych, zdobycie Monte Cassino i przełamanie Linii Gustawa w kampanii włoskiej. Ponadto, gimnazjaliści obejrzeli film dokumentalny pt. ,,Dzieci” w reżyserii Michała Waszyńskiego o pomocy organizowanej dla najmłodszych Polaków przez generała Władysława Andersa.
Bitwa o Monte Cassino, zwana także bitwą o Rzym, składała się faktycznie z czterech bitew stoczonych od stycznia do maja 1944 roku przez wojska alianckie z Niemcami w rejonie klasztoru benedyktyńskiego na Monte Cassino. Bitwa ta jest uznawana za jedną z najcięższych i najkrwawszych w czasie II wojny światowej, obok walk pod Stalingradem, na Łuku Kurskim, Powstania Warszawskiego i desantu w Normandii. Wojska niemieckie, powoli wycofujące się na północ Włoch, po udanych lądowaniach aliantów w Kalabrii, Tarencie i Salerno na początku września 1943 roku, przygotowały w tym czasie Linię Gustawa, silnie ufortyfikowany i trudny do zdobycia pas umocnień obronnych, przebiegający w najwęższym miejscu Półwyspu Apenińskiego, w rejonie miejscowości Cassino. Wojska alianckie poruszały się bardzo wolno na północ. Po zachodniej stronie Apeninów, wzdłuż brzegów Morza Tyrreńskiego przemieszczały się oddziały 5 Armii Amerykańskiej generała Marka Clarka, natomiast po wschodniej stronie pasma, wzdłuż wybrzeża Adriatyku, przesuwała się 8 Armia Brytyjska generała Bernarda Montgomery’ego, w skład której wchodził 2 Korpus Polski generała Władysława Andersa. W trakcie trzech bitew o Monte Cassino w dniach 12 stycznia - 12 lutego, 15 – 18 lutego, 15 – 26 marca Niemcy odparli wszystkie ataki aliantów. W czasie walk nie zdobyto ani ufortyfikowanych wzgórz, ani znajdującego się u ich podnóża miasta Cassino.Wojska sprzymierzonych straciły łącznie 54 000 żołnierzy. Po nieudanym, trzecim natarciu dowódca 8 Armii Brytyjskiej generał Oliver Leese zakomunikował generałowi dywizji Władysławowi Andersowi, że II Korpus Polski został wyznaczony do kolejnej próby przełamania niemieckich linii obronnych na Monte Cassino. Generał Anders wyraził zgodę w ciągu 10 minut. 2 Korpus Polski liczył 48 000 żołnierzy i składał się z 3 Dywizji Strzelców Karpackich, dowodzonej przez generała brygady Bronisława Ducha, 5 Kresowej Dywizji Piechoty, dowodzonej przez generała brygady Nikodema Sulika, 2 Brygady Pancernej, dowodzonej przez generała brygady Bronisława Rakowskiego, grupy artylerii (10 pułków artylerii) dowodzonej przez generała brygady Romana Odzierzyńskiego.
Pierwsze natarcie 2 Korpusu w czwartej decydującej bitwie rozpoczęło się 12 maja o godzinie 1.00 w nocy, odparte przez Niemców. Pozycje wroga zostały jednak nadkruszone i dobrze rozpoznane. 17 maja Polacy wznowili atak. Po strasznym, krwawym boju, często walce wręcz, na noże i kolby karabinów zdobyto wzgórze bronione przez elitarną 1. Dywizję Spadochronową Hermann Göring. 18 maja o godz. 10.30 nad ruinami klasztoru załopotała biało-czerwona flaga, a plutonowy Emil Czech zagrał hejnał mariacki.
Uczniowie dowiedzieli się ponadto, że wraz ze zdobyciem Monte Cassino niemiecka Linia Gustawa została przełamana. W tej strasznej bitwie poległo 924 żołnierzy 2 Korpusu, 2930 zostało rannych, 345 uznano za zaginionych. Dla porównania, łączne straty aliantów w czterech bitwach o Monte Cassino wyniosły ok. 100 000 zabitych. Cena zwycięstwa była wysoka, ale wszystkie cele osiągnięto, a imię żołnierza polskiego zostało rozsławione na całym świecie.
22 kwietnia 2015. Pan Pułkownik Franciszek Piecuch, prezes Zarządu Wojewódzkiego Związku Żołnierzy Wojska Polskiego zaprosił naszą szkołę na uroczystości upamiętniające zakończenie II wojny światowej. Patronat honorowy nad cyklem uroczystości objęli: Wojewoda Łódzki Jolanta Chełmińska, Marszałek Województwa Łódzkiego Witold Stępień, Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska. Poczet sztandarowy Gimnazjum nr 17 im. Bohaterów Monte Cassino w Łodzi wziął udział w capstrzyku na Cmentarzu Wojskowym p.w. św. Jerzego na Dołach, połączonym z mszą polową, 22 kwietnia 2015 roku. Podczas uroczystych obchodów został odczytany apel poległych, żołnierzy Wojska Polskiego, czwartej siły walczącej na wszystkich frontach II wojny światowej, między innymi w kampanii włoskiej i pod Monte Cassino. Uroczystości uświetniła kompania honorowa, która oddała salwy honorowe na cześć poległym bohaterom.
W dniach 12 – 13 marca 2015 roku odbyły się w Gimnazjum nr 17 im. Bohaterów Monte Cassino w Łodzi lekcje z panem Pawłem Spodenkiewiczem, historykiem łódzkiego oddziału Biura Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej w ramach Żywych lekcji historii dla drugoklasistów na temat: „Deportacje obywateli polskich do ZSRR i powstanie Armii Polskiej w Związku Radzieckim”. Gimnazjaliści dowiadywali się o sytuacji geopolitycznej Rzeczypospolitej, krótko przed wybuchem II wojny światowej i w czasie okupacji niemiecko–radzieckiej,w trakcie wojny. Pan Paweł Spodenkiewicz opowiedział o Kresach II Rzeczypospolitej, charakterystyce etnicznej, kulturowej i religijnej społeczeństwa tych terenów, narastających napięciach i konfliktach w przeszłości. Następnie przeszedł do paktu Ribbentrop – Mołotow, zwanego czwartym rozbiorem Polski, wybuchu II wojny światowej i agresji dwóch mocarstw na Polskę, Niemiec i Związku Sowieckiego. Następnym punktem wykładu były cztery główne deportacje obywateli polskich do Związku Radzieckiego, począwszy od lutego 1940 roku – pierwsza zsyłka, przełom marca i kwietnia 1940 – druga, czerwiec 1940 – trzecia skończywszy na czwartej, w czerwcu 1941 roku (łącznie 235 000 rodaków). Prowadzący opowiedział także o zbrodni ludobójstwa, masowym mordzie Polaków przez reżim stalinowski w Katyniu, Starobielsku, Ostaszkowie, który pochłonął 22000 ofiar inteligencji polskiej.
Data 22 czerwca 1941 okazała się dla Polski szczęśliwa, a dla wielu Polaków, zesłańców, zbawienna. Atak Niemiec hitlerowskich na Związek Radziecki przekonał Józefa Stalina do zgody na tworzenie Armii Polskiej w ZSRR, rekrutującej się z wycieńczonych i wynędzniałych więźniów łagrów. Na mocy układu Sikorski – Majski, zawartego 30 lipca 1941 roku, formowanie Armii Polskiej w ZSRR powierzono generałowi Władysławowi Andersowi. Generał Anders wyprowadził następnie polskich żołnierzy z ZSRR i przebył z nimi wiele tysięcy kilometrów, by ostatecznie, rozsławić imię żołnierza polskiego na świecie, poprzez włoski szlak bojowy, uwieńczony zwycięską bitwą pod Monte Cassino i przełamaniem Linii Gustawa. Młodzież z zaciekawieniem przysłuchiwała się wykładowi i oprócz wielu interesujących zdjęć, prezentowanych przez historyka, obejrzała polski dokumentalny film propagandowy „Children in refuge" / „Ocalone dzieci” (dosł. „Dzieci, które znalazły schronienie”) w angielskiej wersji językowej, z tłumaczeniem Pawła Kowalskiego, w reżyserii Eugeniusza Cękalskiego, a scenariusz napisał Józef Wittlin. Niniejszy film, razem z filmem pt. „Dzieci” należy do materiałów edukacyjnych „Ocaleni z nieludzkiej ziemi”, opracowanych przez łódzki oddział IPN.
W lutym 2015 mieliśmy ogromną przyjemność gościć w naszej szkole pana majora AK Włodzimierza Pajdowskiego, wspaniałego 91-latka, który mimo wojennych przeżyć, tryskał humorem i optymizmem. Przedstawiciele klas III i MRS, biorący udział w spotkaniu zasiedli w garderobie, by z zapartym tchem wysłuchać wspomnień naszego gościa. Barwnie opowiadał on o szkole, młodości (na terenach dzisiejszej Ukrainy), przysiędze składanej na służbę Bogu i Ojczyźnie oraz oddaniu życia dla niej. Malowała przed nami obraz aresztowania, więzienia, przesłuchań, ucieczki z transportu oraz umierających przyjaciół, którym nie mógł już pomóc. Mimo tych trudnych wspomnień, z którymi musiał się zmagać, będąc naszym rówieśnikiem (miał 15 lat, gdy zaczęła się wojna), w jego historii pojawił się optymizm-żona, dzieci, kończący szkoły wnukowie. Pan Major opowiadał o Akcji Burza, o jej przebiegu na wilińszczyźnie i lubelszczyźnie, o swojej działalności w strukturach Państwa Podziemnego. Na pytanie młodzieży, czy niczego nie żałuje, odpowiedział, że oni nie mogli postąpić inaczej.
Ten wspaniały przedwojenny człowiek, z nienagannymi manierami, znakomitą kondycją fizyczną i psychiczną, wywarł na nas ogromne wrażenie. Panowała niesamowita atmosfera, zebrani w ciszy i skupieniu ze wzruszeniem patrzyli na pojawiającą się na policzku Majora łzę. Mogliśmy tylko podziękować mu brawami, czerwonymi makami, długopisem z logo Gimnazjum 17 oraz uściskiem dłoni, a ustawiła się po to spora kolejka. Szkoła zaś otrzymała numer „Biuletynu Informacyjnego” ŚZŻ AK, z artykułem o nadaniu imienia Bohaterów Monte Cassino Gimnazjum nr 17. Teraz wiemy jedno, wyraz Ojczyzna trzeba odmieniać we wszystkich przypadkach. Dziękujemy.
W kwietniu, miesiącu poprzedzającym wielkie wydarzenie w historii szkoły - nadanie imienia Bohaterów Monte Cassino, naszymi gośćmi byli mjr Mirosław Kopa „Miron” oraz prof. Janusz Wróbel.
Pan major Kopa to były żołnierz, walczący w łódzkim oddziale partyzantki. Ten 88-letni człowiek z ogromną swadą opowiadał o wydarzeniach wojennych sprzed 70 lat. Zaprezentował uczniom swoją książkę „Po co wam to było chłopcy” oraz pozostawił ją dla szkoły, z własnoręczną dedykacją.
Pan profesor Wróbel to historyk z Instytutu Pamięci Narodowej w Łodzi. Przedstawił on naszym uczniom historię powstania armii generała Wł. Andersa, jej szlak bojowy oraz, co ważne i związane z 70. rocznicą bitwy pod Monte Cassino i nadaniem imienia naszej szkole, okoliczności rozegrania bitwy pod Monte Cassino. Zaakcentował rolę polskich żołnierzy gen. Andersa, którzy zdobyli sławetne wzgórze i zatknęli na nim biało-czerwoną flagę.
Sponsorem artykułu jest Glad sp. z o.o. reklama w google ads Łódź
Żywe lekcje historii na temat „Bitwa o Monte Cassino” prowadzili tym razem panowie dr Krzysztof Latocha i mgr Paweł Spodenkiewicz. Opowiadali najmłodszym uczniom o chwalebnej historii bohaterów Monte Cassino, tuż przed obchodami Dnia Patrona Szkoły. Pokazywali szlak bojowy 2 Korpusu Andersa na mapie i film dokumentalny o polskich junakach. Każdy naród ma w swoich dziejach bitwę, która jest symbolem męstwa, heroizmu i poświęcenia. Taką jest batalia o Monte Cassino, jedna z najkrwawszych podczas II wojny światowej. Większość żołnierzy 2 Korpusu Polskiego pochodziła z Kresów Wschodnich, które od 1939 roku na mocy paktu Ribbentrop – Mołotow znalazły się pod okupacją Związku Sowieckiego. Dopiero po ataku Niemiec hitlerowskich na Związek Radziecki i w konsekwencji zgodzie Stalina na formowanie Armii Polskiej w ZSRR możliwe było zwolnienie dziesiątek tysięcy żołnierzy i ludności cywilnej z łagrów, a następnie wyprowadzenie ich z nieludzkiej ziemi. Bitwa o Monte Cassino była także symbolem dotrzymania przez Polskę zobowiązań sojuszniczych. Alianci jednak nie wypełnili swoich zobowiązań wobec naszego kraju ani w roku 1939, ani w 1945. W następstwie większość uczestników bitwy nigdy nie wróciła do domu, ani do swojej ojczyzny w jej nowych granicach.
W ciągu dwóch dni, 16 i 17 grudnia 2015 roku odbyły się kolejne Żywe lekcje historii w naszej szkole nt. ,,Generał Anders – twórca II Korpusu Polskiego”. Drugoklasiści mieli okazję zapoznać się z biografią wybitnego dowódcy, bohatera spod Monte Cassino. Cykl lekcji prowadził dr Adam Sitarek, historyk z Oddziałowego Biura Edukacji Publicznej IPN w Łodzi. Dowiedzieliśmy się, że Władysław Anders urodził się w 1892 roku w Błoniu, koło Kutna w województwie łódzkim. Uczęszczał do warszawskiego gimnazjum realnego. Karierę wojskową rozpoczął w armii carskiej w 1910 roku. Studiował na Politechnice w Rydze. Był miłośnikiem kawalerii i koni, świetnym jeźdźcem, odnosił liczne sukcesy w międzynarodowych zawodach hippicznych. Walczył w I wojnie światowej, jako porucznik dragonów dowodził szwadronem. Służbę ojczyźnie rozpoczął od formowania oddziałów I Korpusu Polskiego w Rosji. Po kapitulacji korpusu przed Niemcami, wstąpił do Wojska Polskiego. Następnie walczył w powstaniu wielkopolskim w 1919 roku, dzięki któremu Wielkopolska została przyłączona do odradzającego się państwa polskiego. W wojnie polsko-bolszewickiej w 1920 roku był dowódcą 15 Pułku Ułanów Poznańskich. Studiował w Wyższej Szkole Wojennej w Paryżu. W latach 30-tych uzyskał stopień generała brygady i wysoką pozycję w strukturach polskiej armii, doceniany przez generała broni Tadeusza Rozwadowskiego i marszałka Józefa Piłsudskiego.
Brał udział w kampanii wrześniowej 1939 roku, dowodząc Nowogródzką Brygadą Kawalerii. Postrzelony przez Ukraińców dostał się do radzieckiej niewoli. Przebywał w ciężkim więzieniu w Moskwie na Łubiance. Po agresji hitlerowskiej na ZSRR był zwolennikiem porozumienia między polskim rządem na uchodźstwie a władzami sowieckimi, które na mocy układu Sikorski-Majski pozwoliły na tworzenie Armii Polskiej w Związku Radzieckim. W sierpniu 1941 roku generał Anders objął dowództwo nad polskimi żołnierzami, niedożywionymi, schorowanymi i skrajnie wycieńczonymi, rekrutującymi się z sowieckich łagrów. Z powodu zaniedbywania polskich oddziałów przez Sowietów, zdecydowano w marcu 1942 roku opuścić nieludzką ziemię i przenieść się na Bliski Wschód, w strefę wpływów Wielkiej Brytanii. W dobrych warunkach, przy odpowiednim szkoleniu, polscy żołnierze tworzący II Korpus Polski mogli uzyskać wartość bojową, a następnie walczyć u boku aliantów w kampanii włoskiej.
Uczniowie oglądali także fragmenty polskiego filmu propagandowego z okresu II wojny światowej o Władysławie Andersie, jego towarzyszach broni i junakach.
W końcowej części zajęć historyk zaprezentował młodzieży gry planszowe IPN-u ,,Monte Cassino”. Następnie gimnazjaliści grali w parach z wielkim zainteresowaniem, łącząc przyjemne z pożytecznym – zabawę z nauką.
W miesiącu poprzedzającym rocznicę bitwy o Monte Cassino i Dzień Patrona Gimnazjum nr 17 w Łodzi, 29 i 30 kwietnia zorganizowano lekcje historii dla wszystkich uczniów pierwszych klas. Dr Krzysztof Latocha, historyk łódzkiego oddziału Biura Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej prowadził lekcje pt. ,,Bitwa o Monte Cassino” w ramach Żywych lekcji historii. Przybliżył najmłodszym uczniom naszej szkoły jeden z największych polskich sukcesów militarnych, zdobycie Monte Cassino i przełamanie Linii Gustawa w kampanii włoskiej. Ponadto, gimnazjaliści obejrzeli film dokumentalny pt. ,,Dzieci” w reżyserii Michała Waszyńskiego o pomocy organizowanej dla najmłodszych Polaków przez generała Władysława Andersa.
Bitwa o Monte Cassino, zwana także bitwą o Rzym, składała się faktycznie z czterech bitew stoczonych od stycznia do maja 1944 roku przez wojska alianckie z Niemcami w rejonie klasztoru benedyktyńskiego na Monte Cassino. Bitwa ta jest uznawana za jedną z najcięższych i najkrwawszych w czasie II wojny światowej, obok walk pod Stalingradem, na Łuku Kurskim, Powstania Warszawskiego i desantu w Normandii. Wojska niemieckie, powoli wycofujące się na północ Włoch, po udanych lądowaniach aliantów w Kalabrii, Tarencie i Salerno na początku września 1943 roku, przygotowały w tym czasie Linię Gustawa, silnie ufortyfikowany i trudny do zdobycia pas umocnień obronnych, przebiegający w najwęższym miejscu Półwyspu Apenińskiego, w rejonie miejscowości Cassino. Wojska alianckie poruszały się bardzo wolno na północ. Po zachodniej stronie Apeninów, wzdłuż brzegów Morza Tyrreńskiego przemieszczały się oddziały 5 Armii Amerykańskiej generała Marka Clarka, natomiast po wschodniej stronie pasma, wzdłuż wybrzeża Adriatyku, przesuwała się 8 Armia Brytyjska generała Bernarda Montgomery’ego, w skład której wchodził 2 Korpus Polski generała Władysława Andersa. W trakcie trzech bitew o Monte Cassino w dniach 12 stycznia - 12 lutego, 15 – 18 lutego, 15 – 26 marca Niemcy odparli wszystkie ataki aliantów. W czasie walk nie zdobyto ani ufortyfikowanych wzgórz, ani znajdującego się u ich podnóża miasta Cassino.Wojska sprzymierzonych straciły łącznie 54 000 żołnierzy. Po nieudanym, trzecim natarciu dowódca 8 Armii Brytyjskiej generał Oliver Leese zakomunikował generałowi dywizji Władysławowi Andersowi, że II Korpus Polski został wyznaczony do kolejnej próby przełamania niemieckich linii obronnych na Monte Cassino. Generał Anders wyraził zgodę w ciągu 10 minut. 2 Korpus Polski liczył 48 000 żołnierzy i składał się z 3 Dywizji Strzelców Karpackich, dowodzonej przez generała brygady Bronisława Ducha, 5 Kresowej Dywizji Piechoty, dowodzonej przez generała brygady Nikodema Sulika, 2 Brygady Pancernej, dowodzonej przez generała brygady Bronisława Rakowskiego, grupy artylerii (10 pułków artylerii) dowodzonej przez generała brygady Romana Odzierzyńskiego.
Pierwsze natarcie 2 Korpusu w czwartej decydującej bitwie rozpoczęło się 12 maja o godzinie 1.00 w nocy, odparte przez Niemców. Pozycje wroga zostały jednak nadkruszone i dobrze rozpoznane. 17 maja Polacy wznowili atak. Po strasznym, krwawym boju, często walce wręcz, na noże i kolby karabinów zdobyto wzgórze bronione przez elitarną 1. Dywizję Spadochronową Hermann Göring. 18 maja o godz. 10.30 nad ruinami klasztoru załopotała biało-czerwona flaga, a plutonowy Emil Czech zagrał hejnał mariacki.
Uczniowie dowiedzieli się ponadto, że wraz ze zdobyciem Monte Cassino niemiecka Linia Gustawa została przełamana. W tej strasznej bitwie poległo 924 żołnierzy 2 Korpusu, 2930 zostało rannych, 345 uznano za zaginionych. Dla porównania, łączne straty aliantów w czterech bitwach o Monte Cassino wyniosły ok. 100 000 zabitych. Cena zwycięstwa była wysoka, ale wszystkie cele osiągnięto, a imię żołnierza polskiego zostało rozsławione na całym świecie.
22 kwietnia 2015. Pan Pułkownik Franciszek Piecuch, prezes Zarządu Wojewódzkiego Związku Żołnierzy Wojska Polskiego zaprosił naszą szkołę na uroczystości upamiętniające zakończenie II wojny światowej. Patronat honorowy nad cyklem uroczystości objęli: Wojewoda Łódzki Jolanta Chełmińska, Marszałek Województwa Łódzkiego Witold Stępień, Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska. Poczet sztandarowy Gimnazjum nr 17 im. Bohaterów Monte Cassino w Łodzi wziął udział w capstrzyku na Cmentarzu Wojskowym p.w. św. Jerzego na Dołach, połączonym z mszą polową, 22 kwietnia 2015 roku. Podczas uroczystych obchodów został odczytany apel poległych, żołnierzy Wojska Polskiego, czwartej siły walczącej na wszystkich frontach II wojny światowej, między innymi w kampanii włoskiej i pod Monte Cassino. Uroczystości uświetniła kompania honorowa, która oddała salwy honorowe na cześć poległym bohaterom.
W dniach 12 – 13 marca 2015 roku odbyły się w Gimnazjum nr 17 im. Bohaterów Monte Cassino w Łodzi lekcje z panem Pawłem Spodenkiewiczem, historykiem łódzkiego oddziału Biura Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej w ramach Żywych lekcji historii dla drugoklasistów na temat: „Deportacje obywateli polskich do ZSRR i powstanie Armii Polskiej w Związku Radzieckim”. Gimnazjaliści dowiadywali się o sytuacji geopolitycznej Rzeczypospolitej, krótko przed wybuchem II wojny światowej i w czasie okupacji niemiecko–radzieckiej,w trakcie wojny. Pan Paweł Spodenkiewicz opowiedział o Kresach II Rzeczypospolitej, charakterystyce etnicznej, kulturowej i religijnej społeczeństwa tych terenów, narastających napięciach i konfliktach w przeszłości. Następnie przeszedł do paktu Ribbentrop – Mołotow, zwanego czwartym rozbiorem Polski, wybuchu II wojny światowej i agresji dwóch mocarstw na Polskę, Niemiec i Związku Sowieckiego. Następnym punktem wykładu były cztery główne deportacje obywateli polskich do Związku Radzieckiego, począwszy od lutego 1940 roku – pierwsza zsyłka, przełom marca i kwietnia 1940 – druga, czerwiec 1940 – trzecia skończywszy na czwartej, w czerwcu 1941 roku (łącznie 235 000 rodaków). Prowadzący opowiedział także o zbrodni ludobójstwa, masowym mordzie Polaków przez reżim stalinowski w Katyniu, Starobielsku, Ostaszkowie, który pochłonął 22000 ofiar inteligencji polskiej.
Data 22 czerwca 1941 okazała się dla Polski szczęśliwa, a dla wielu Polaków, zesłańców, zbawienna. Atak Niemiec hitlerowskich na Związek Radziecki przekonał Józefa Stalina do zgody na tworzenie Armii Polskiej w ZSRR, rekrutującej się z wycieńczonych i wynędzniałych więźniów łagrów. Na mocy układu Sikorski – Majski, zawartego 30 lipca 1941 roku, formowanie Armii Polskiej w ZSRR powierzono generałowi Władysławowi Andersowi. Generał Anders wyprowadził następnie polskich żołnierzy z ZSRR i przebył z nimi wiele tysięcy kilometrów, by ostatecznie, rozsławić imię żołnierza polskiego na świecie, poprzez włoski szlak bojowy, uwieńczony zwycięską bitwą pod Monte Cassino i przełamaniem Linii Gustawa. Młodzież z zaciekawieniem przysłuchiwała się wykładowi i oprócz wielu interesujących zdjęć, prezentowanych przez historyka, obejrzała polski dokumentalny film propagandowy „Children in refuge" / „Ocalone dzieci” (dosł. „Dzieci, które znalazły schronienie”) w angielskiej wersji językowej, z tłumaczeniem Pawła Kowalskiego, w reżyserii Eugeniusza Cękalskiego, a scenariusz napisał Józef Wittlin. Niniejszy film, razem z filmem pt. „Dzieci” należy do materiałów edukacyjnych „Ocaleni z nieludzkiej ziemi”, opracowanych przez łódzki oddział IPN.
W lutym 2015 mieliśmy ogromną przyjemność gościć w naszej szkole pana majora AK Włodzimierza Pajdowskiego, wspaniałego 91-latka, który mimo wojennych przeżyć, tryskał humorem i optymizmem. Przedstawiciele klas III i MRS, biorący udział w spotkaniu zasiedli w garderobie, by z zapartym tchem wysłuchać wspomnień naszego gościa. Barwnie opowiadał on o szkole, młodości (na terenach dzisiejszej Ukrainy), przysiędze składanej na służbę Bogu i Ojczyźnie oraz oddaniu życia dla niej. Malowała przed nami obraz aresztowania, więzienia, przesłuchań, ucieczki z transportu oraz umierających przyjaciół, którym nie mógł już pomóc. Mimo tych trudnych wspomnień, z którymi musiał się zmagać, będąc naszym rówieśnikiem (miał 15 lat, gdy zaczęła się wojna), w jego historii pojawił się optymizm-żona, dzieci, kończący szkoły wnukowie. Pan Major opowiadał o Akcji Burza, o jej przebiegu na wilińszczyźnie i lubelszczyźnie, o swojej działalności w strukturach Państwa Podziemnego. Na pytanie młodzieży, czy niczego nie żałuje, odpowiedział, że oni nie mogli postąpić inaczej.
Ten wspaniały przedwojenny człowiek, z nienagannymi manierami, znakomitą kondycją fizyczną i psychiczną, wywarł na nas ogromne wrażenie. Panowała niesamowita atmosfera, zebrani w ciszy i skupieniu ze wzruszeniem patrzyli na pojawiającą się na policzku Majora łzę. Mogliśmy tylko podziękować mu brawami, czerwonymi makami, długopisem z logo Gimnazjum 17 oraz uściskiem dłoni, a ustawiła się po to spora kolejka. Szkoła zaś otrzymała numer „Biuletynu Informacyjnego” ŚZŻ AK, z artykułem o nadaniu imienia Bohaterów Monte Cassino Gimnazjum nr 17. Teraz wiemy jedno, wyraz Ojczyzna trzeba odmieniać we wszystkich przypadkach. Dziękujemy.
W kwietniu, miesiącu poprzedzającym wielkie wydarzenie w historii szkoły - nadanie imienia Bohaterów Monte Cassino, naszymi gośćmi byli mjr Mirosław Kopa „Miron” oraz prof. Janusz Wróbel.
Pan major Kopa to były żołnierz, walczący w łódzkim oddziale partyzantki. Ten 88-letni człowiek z ogromną swadą opowiadał o wydarzeniach wojennych sprzed 70 lat. Zaprezentował uczniom swoją książkę „Po co wam to było chłopcy” oraz pozostawił ją dla szkoły, z własnoręczną dedykacją.
Pan profesor Wróbel to historyk z Instytutu Pamięci Narodowej w Łodzi. Przedstawił on naszym uczniom historię powstania armii generała Wł. Andersa, jej szlak bojowy oraz, co ważne i związane z 70. rocznicą bitwy pod Monte Cassino i nadaniem imienia naszej szkole, okoliczności rozegrania bitwy pod Monte Cassino. Zaakcentował rolę polskich żołnierzy gen. Andersa, którzy zdobyli sławetne wzgórze i zatknęli na nim biało-czerwoną flagę.
Sponsorem artykułu jest Glad sp. z o.o. reklama w google ads Łódź